Material för kläder

Kläder och sånt

Som man är klädd blir man sedd heter det. De första avgörande sekunderna när man träffar någon för första gången avgör i vilket fack man hamnar. Stämpeln man får kan vara mycket svår att få bort. Fiende eller kamrat? Det måste snabbt avgöras. Jämför med hur militären genom historien har vinnlagt sig om tydliga klädesattribut för att tydligt visa med vem man har sin tillhörighet. Dyker en avvikande klädsel upp så betyder det en fiende som naturligtvis ska tillintetgöras.

Från krig till jobb

Det är inte så många av oss som kommer i kontakt med militären eller krig i vår vardag. Däremot så går vi nästan alla till ett jobb. Där är också klädseln viktig. Naturligtvis är den olika viktig på olika arbetsplatser men klädsel signalerar ändå någonting. Tänk till exempel på ett advokatkontor utan en massa män med slätstrukna skjortor och slips. Kvinnorna i strikta dräkter. På ett sjukhus har man en uniformklädsel. Hygienen är ett viktigt skäl därtill. Åter ett annat exempel är i skolans värld. Där finns idag nästan inga regler eller riktlinjer över huvud taget. Det tycks nästan vara en sport att utmärka sig med vem som kan ha den mest psykedeliska skjortan eller flest antal synliga piercingar. Manchester och plysch syns aldrig så ofta på någon annan plats än i skolans värld.

Kläder som budbärare

Som tydligt ses det att kläderna vi bär har ett tydligt signalvärde. Antingen vill man signalera vem man är eller att man inte bryr sig om någonting alls. Idag är det också vanligt att kläderna blir en reklampelare för olika budskap, slogans eller produkter. Istället för att ett företag investerar i klassiska pennor med snyggt tryck, eller muggar med käcka bilder så kan man idag marknadsföra sitt företag eller sin produkt med ett snyggt plagg.

Det finns idag egentligen inget plagg som inte kan användas för att föra fram ett budskap eller förstärka ett varumärke. Idrottsklubben Djurgården i Stockholm uppmuntrade sina supportrar att köpa tuffa kalsonger på vilka det var tryckt på framsidan ”Full fart framåt” och på baksidan ”håll tätt bakåt”. Det var ju helt klart ett stycke humor inblandat där kan man tycka. Reklam kan framföras på strumpor, skjortor, jackor och kanske det bästa av allt, den klassiska t-shirten. Visst har vi väl alla dragit på munnen eller chockerats av något vi sett tryckt på en t-tröja? Det är också många som väljer att beskriva sin egen personlighet genom att gör en egen unikt designad t-shirt. Det finns många siter på Internet där man på ett enkelt sätt kan göra ett unikt plagg och på så sätt stärka det egna varumärket så att säga. För som sagt, ”Som man är klädd blir man sedd!”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *